donderdag 10 september 2009

Donderdag 10 september 2009

Vandaag drukke dag geweest. Eerst overleg gehad over ‘duurzame soja’. Het bedrijfsleven heeft een platform in het leven geroepen om de sojateelt in met name Latijns-amerika te verduurzamen: de round table responsible soy. Een grote farce. De round table zet in op genetisch gemanipuleerde soja van Monsanto (een van de machtigste deelnemers van die round table). Deze soja (de RoundUpReady soja) is bestand tegen het bestrijdingsmiddel Roundup van … inderdaad hetzelfde Monsanto. Er kan dus lekker veel gif gespoten worden.

Schandalig dat iets verkocht wordt als duurzaam, terwijl het gewoon gaat om een goudgerande business case voor multinational Monsanto en Braziliaanse bossen decimeert. Lees hier mijn bijdrage.



Vanavond debat over de palingvisserij gehad. Ontluisterend hoe de ander partijen (opmerkelijk: de SP en de PvdA) het menen op te moeten nemen voor de vissers, zelfs nu de paling een net zo bedreigde diersoort is als de panda. Lees hier hoe bijzonder de leefwijze van de paling is. Lees hier mijn bijdrage. 



Femke Halsema heeft deze week in De Pers weer eens laten zien dat ze weinig opheeft met dieren en al helemaal met de Partij voor de Dieren.

In 2006 liet Halsema al weten voor het onderdoofd ritueel slachten.

Halsema: "Er is een hele rijke Nederlandse cultuur, waarbij hoort onze

gastvrijheid en tolerantie, waarbij ook hoort in toenemende mate de Islam"

Journalist: "En daar hoort ook Halalvlees bij?"

Halsema: "Ja hoor, daar hoort ook Halalvlees bij."



Halsema maakte al eerder duidelijk niet heel veel met dierenrechten op te hebben in een interview met de Duplomaat in 2003. Ze vertelde toen dat Groenlinks bepaald geen ‘vegetariërspartij’ is, dat ze zelf dol is op vlees en dat ze vindt dat er geen goede vervangers voor zouden zijn. Ook liet ze bij die gelegenheid weten dat ze niet snel de barricades op zou gaan voor de strijd tegen bont.

Deze week kwam Halsema opnieuw door in de Pers:

“Wij hebben ook opvattingen over mensen en niet alleen over dieren. De Dierenpartij is daarnaast veel radicaler en paternalistischer. Die wil een verbod op de vissenkom, terwijl ik denk: gekker moet het niet worden.’

‘Van oudsher ontfermen wij ons over dierenrechten. Voor een verbod op de bio-industrie kun je me wakker maken. Maar zij zetten het bevrijden van dieren op gelijk niveau met het eind aan de slavernij. Dat vind ik decadentie. Ik ontmoette een kinderarts in Gaza. Hij zei: oh, jullie zijn dat land waar ze een dierenpartij hebben. Ik zei: ja, dat komt omdat we geen echte problemen hebben.’ 



Vindt u een dier minder waard dan een mens?

‘Als je het me eerlijk vraagt? Ja. Ik vind mensenrechten... ik weet dat Marianne Thieme ook muggen beschermt eh... sorry, maar ik sla er wel eens een dood. Ja. Ik kan er niets aan doen.’



Tot zover de analyse op het gebied van dierenrechten van Femke Halsema, ik denk dat de werkgroep dierenrechten van die partij misschien nog wel wat vragen heeft voor de fractievoorzitter….

http://bit.ly/bg9Hc

3 opmerkingen:

  1. Marianne,

    Ik ondersteun jouw standpunten en vind dat je daar aan vast moet blijven houden. Monsanto is een letterlijk levensgevaarlijk bedrijf. Zie mijn site: www.AntiMonsanto.Come2me.nl
    Zij integreren in Europa onder diverse namen.
    Dat GMO's gevaarlijk zijn voor mens en dier staat vast. Hoe komt het dat de bijen verdwijnen? Round-up van Monsanto is bijzonder slecht voor het grondwater en de gewassen.

    Onlangs las ik een artikel dat kippen geen GMO-voedsel eten. Dat vond ik zeer opmerkelijk. Dat zegt veel over dieren die gewoon geen vergiftigd voedsel eten. Mijn katten doen dat ook niet.

    Helaas treedt op 01-01-2010 de Codex Alimentarius in werking en zullen dieren gehandeld moeten zijn met anti-biotica alvorens geslacht te worden voor menselijke consumptie. Dan is het een kwestie van tijd, dat Monsanto komt met het zeer gevaarlijke rBGH, waardoor koeien meer melk zullen produceren, maar veel korten leven en vaak zwaar ziek worden en ernstig verminkte kalveren zullen produceren. Want dat is : De wereld van Monsanto !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de tijd niet het bovenstaande te lezen, al zal het best interessant zijn. Maar toch maar een reactie om uw aandacht te vragen voor het voornemen van het eiland Texel om per 1 oktober zwerfkatten te gaan afschieten. De vergunning is er al, de jagers staan klaar met hun geweren. Als niemand iets doet, gaat de moordpartij dus gewoon door! Contact met uw partij levert me een automatische brief op waarin staat dat beantwoording van mijn mail 1 tot 2 weken kan duren. Dan zijn de betreffende katten dus neergeknald! U kunt dit toch zeker niet laten gebeuren? Meer kunt u lezen op de blog van het Leidsch Katblad, maar ook op de site van de dierenbescherming Noord-Holland noord. En met google vindt u verder massa's informatie over het verschrikkelijke plan.
    Dank voor uw aandacht en wij verwachten van u een reactie en actie!
    Annemarie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Marianne,

    Ik sluit mij volledig aan bij de oproep van Annemarie. Help alsjeblieft de aanstaande kattenmoord op Texel te stoppen!!! Deze is niet alleen onzinnig, maar ook totaal overbodig. Er zijn betere alternatieven en daar komt bij dat het totaal niks oplost, sterker nog, er worden alleen maar meer problemen gecreëerd. Hopelijk gaat het jullie nog lukken om dit barbaarse afschieten van verwilderde katten te voorkomen.
    Bedankt alvast voor jullie inzet.
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen