vrijdag 17 juli 2009

Donderdag 16 juli 2009

Beste lezer, 


Ik ben er net als velen van jullie even tussenuit. Komende week zal ik spreken op het World Vegan Congress in Rio de Janeiro tijdens de première van Meat the Truth en aansluitend heb ik nog een aantal werkbezoeken in Brazilië om me op de hoogte te stellen van de ontbossing en de productie van veevoer voor onze intensieve veehouderij.


Prachtig bericht op de valreep van Nederlandse klimaatdeskundigen die vinden dat koeien meer groenvoer moeten gaan eten en minder graan en soja, omdat het verkeerde menu voor koeien (en het jaarrond op stal houden) een enorm negatief effect heeft op het klimaat.


Een geweldige bevestiging voor het gelijk van onze klimaatfilm ‘Meat the Truth’ die aanvankelijk zo fel bekritiseerd werd vanuit de sector en het conservatieve deel van de politiek. Ik heb Kamervragen gesteld over het bericht. 


Ook heb ik vragen gesteld over de brief die de minister stuurde naar Wakker Dier, in reactie op de melding dat heel veel kalveren direct na hun geboorte bij hun moeder worden weggehaald en vervolgens gedwangvoederd worden met een sonde. Een afschuwelijke manier van dierenmishandeling, die wettelijk verboden is maar waar niet of nauwelijks tegen wordt opgetreden. Je vindt de vragen hier.



Ik blijf het lot van dieren in Nederland nauwlettend volgen, maar zal in de komende weken geen weblog schrijven omdat ik dan probeer ook een paar weekjes vakantie te nemen.


Je kunt nieuwe weblogs verwachten in de laatste week van augustus, of als er belangrijk nieuws is in de tussentijd. Zoals over de varkens- ebola, die laat zien hoe kwetsbaar we onszelf aan het maken zijn voor muterende dierziekten.


Of wanneer de minister even snel de nieuwe regels voor stahoogte tijdens veetransporten probeert weg te moffelen (ik stelde er vandaag nog Kamervragen over).


Kortom, laten we allemaal ogen en oren wijd open houden voor alles wat ons nog te doen staat om dieren een beter leven te bezorgen, maar laat dat een vrolijke zomer vooral niet in de weg staan.


Tot eind augustus, veel plezier tijdens de komende weken!


Groetjes,

Marianne.

http://bit.ly/Bxl5v

Geen opmerkingen:

Een reactie posten