zaterdag 17 oktober 2009

Vrijdag 16 oktober 2009

Deze week ben ik met alle fractievoorzitters in de tweede kamer in Suriname, de voormalige Nederlandse kolonie. Ik zal daar aandacht vragen voor de misstanden rond de goudmijnen van Iamgold in het natuurgebied rond Brokopondo. Het gehele Rosebel Gold Mines gebied beslaat een gebied van maar liefst 170 kilometer in de omgeving van Brokopondo. In de mijn werken ongeveer 1200 werknemers die in een groot kamp op het terrein verblijven.



Het merendeel van deze arbeiders werkt tien dagen achter elkaar en zijn dan vier dagen vrij of veertien dagen achter elkaar waarna ze zeven dagen vrij zijn. Op het concessieterrein is één dorp en dat is Nieuw Koffiekamp.



Er zijn berichten over zwerfhonden die gedood zouden zijn op het terrein, gebruik van gevaarlijke middelen als kwik (ontkend door het bedrijf) en/of cyanide om het goud van erts te scheiden, vervuiling van de mamanarikreek en de St Pieterskreek. Omdat het aantal verontrustende berichten over milieuschade groot is, zal ik een bezoek brengen aan de goudmijn en spreken over de gemelde problemen. Wanneer iemand nog over nadere informatie beschikt die kan helpen de onderste steen boven te krijgen, ik hou me van harte aanbevolen.



Goed weekend!

http://bit.ly/4mAFws

Geen opmerkingen:

Een reactie posten