maandag 19 oktober 2009

Maandag 19 oktober 2009

Vrijdag ben ik gearriveerd in Paramaribo. Ik ben een dag eerder gevlogen dan de andere fractievoorzitters omdat ik op zaterdag mijn wekelijkse rustdag heb. Ik las vandaag in de NRC dat ik "volgens mijn geloof niet op zaterdag zou mogen reizen". Wat is dat toch een merkwaardig misverstand dat ik iets niet zou mogen van mijn geloof. Zaterdag is voor mij een vluchtheuvel in de tijd, niet een dag waarop bepaalde dingen niet mogen, maar een dag waarop ik niets hoef, een dag die ik helemaal voor mezelf heb. Ik kijk er wekelijks naar uit omdat het alle gelegenheid geeft voor recreatie. Ik heb dus in alle rust kunnen acclimatiseren in Paramaribo.



Ik lees veel cynische commentaren op de gebruikelijke sites waar mensen anoniem hun gal kunnen spuwen over alles wat ze dwars zit. Ik lees daar ook dat veel kiezers zich afvragen wat we hier doen, waarom ons hotel "wel 80 euro per nacht moet kosten", kortom waarom we niet gewoon thuis blijven om het Nederlandse volk te vertegenwoordigen. Ik denk dat het van groot belang is dat we onze voormalige kolonie niet

vergeten, alleen al omdat grofweg de helft van alle Surinamers in Nederland woont. Suriname is een fascinerend land waar meer Nederlanders oog voor zouden moeten hebben.



Terwijl ik hier ben probeer ik de perikelen rond de DSB bank te volgen. Wat een ongelooflijke brutaliteit spreekt er uit plan B en plan C dat gelanceerd is. Ik hoop zeer dat DSB niet in handen zal vallen van een nog agressievere

loanshark dan Scheringa al was en verbaas me erover dat Scheringa en Van Goor bij sommigen erin geslaagd zijn het perspectief te laten kantelen. Alsof zij de slachtoffers zouden zijn en Wouter Bos de dader, toch wel de wereld op z'n kop zou ik zeggen.



Zondag zijn we naar Fort Nieuw Amsterdam gevaren en daar hebben we ene lezing bijgewoond van een heel bijzondere wetenschapper, de heer De Loor, over de slavernijverleden van Nederlanders in Suriname. Heel indrukwekkend.



Vandaag hebben we leden van de Nationale Assemblee (Surinaams parlement) ontmoet en president Venetiaan en vice-president Sardjoe. Ik heb vragen gesteld over het klimaatbeleid van Suriname en hoe Nederland en Suriname samen kunnen werken om het enorme tropische regenwoud van Suriname (80% van het land bestaat uit regenwoud) te kunnen behouden.



Morgen splitst de delegatie van fractievoorzitters in twee groepen. Ik ga op bezoek bij een Surinaamse boer en een drinkwaterstation.



Tot gauw weer!

http://bit.ly/1dawKo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten