maandag 18 januari 2010

Maandag 18 januari 2010

Vorige week een drukke week gehad waardoor ik helaas niet toekwam aan mijn weblog.



Afgelopen woensdag heb ik tijdens een debat over de Q-koorts namens de Partij voor de Dieren en de ruim 44.000 ondertekenaars de petitie 'Tegen ruiming van gezonde geiten en schapen' overhandigd aan de ministers Verburg van LNV en Klink VWS. Met de tienduizenden handtekeningen geeft de petitie een duidelijk signaal af over de brede maatschappelijke afkeuring van het kabinetsbeleid inzake de Q-koorts om 40.000 geiten af te maken. Inmiddels zijn zo'n 13.000 dieren geruimd. Naast dit initiatief zijn er vele soortgelijke maatschappelijke protesten. Ik hoop dat de ministers de petitie betrekken in de besluitvorming; bij de Q-koorts, maar ook in de toekomst bij het uitbreken van ziektes in de veehouderij. We zullen niet toestaan dat geiten tot zondebok verklaard worden om een letterlijk ziek systeem nieuwe kansen te bieden. De ruimingen vormen een nieuw, triest dieptepunt in de geschiedenis van de Nederlandse veehouderij. Ze zullen het einde van de vee-industrie een beslissende stap dichterbij brengen. Benieuwd naar mijn bijdrage aan het debat van gister? Hier kun je de bijdrage lezen. 


Diezelfde dag had de Tweede Kamer het debat over de Kabinetsreactie op het rapport Davinds over de Nederlandse rol in de oorlog tegen Irak. Klik hier voor mijn bijdrage.


Donderdag ben ik naar de boekbespreking “Dieren eten” van Jonathan Safran Foer geweest. De zaal zat bomvol en Jonathan Safran Foer sprak met veel humor en kennis van zaken over de vee-industrie en zijn beweegredenen om te stoppen met vlees en vis eten. Na afloop heb ik hem nog kort gesproken en een DVD van onze documentaire Meat the Truth overhandigd. Hij vond het leuk om te horen dat ik zijn boek aan minister Verburg van Landbouw had aangeboden tijdens het debat over de Landbouwbegroting in december vorig jaar. Het programma Netwerk heeft aandacht aan het bek dieren eten geschonken afgelopen vrijdagavond. Een goed item over de vee-industrie! Klik hier voor de uitzending.



Aanstaande woensdag twee belangrijke debatten. ’s Ochtends over het natuurgebied de Oostvaardersplassen en ’s middags over duurzaam voedsel. Dat laatste debat is na aanleiding van de nota duurzaam voedsel. De eerste nota in de parlementaire geschiedenis dat expliciet in gaat op de noodzaak van vleesvermindering.



Tot morgen!

http://bit.ly/7iP6MP

Geen opmerkingen:

Een reactie posten